I. DOTYK
Przesadnie reaguje na
niewielki ból
TAK:
Nie zwraca uwagi na
drobne skaleczenia
TAK:
Lubi aktywności
związane z brudzeniem się (malowanie palcami)
TAK:
Unika aktywności
związanych z brudzeniem (lepienie w plastelinie)
TAK:
Nie lubi być
niespodziewanie dotykany (lekko)
TAK:
Lubi być dotykany
(uwielbia to, poszukuje tego)
TAK:
Poszukuje fizycznie
agresywnego kontaktu (uderza w ludzi, ściany)
TAK:
Jest szczególnie
łaskotliwy
TAK:
Unika używania dłoni do
eksploracji dotykowej obiektów
TAK:
Preferuje pewne ubrania
i/lub narzeka na metki,
mówi że niektóre ubrania drapią są za sztywne
TAK:
II. RÓWNOWAGA I RUCH
Pierwsza część pytań odnosi się do podwrażliwości, a druga do
nadwrażliwości.
Ma słabą równowagę
TAK:
Ma lub miał duże
problemy z nauką jazdy na rowerze
TAK:
Podpiera głowę podczas
rysowania pisania
TAK:
Lubi kręcić się na
karuzeli, krześle obrotowym
TAK:
Często huśta się na
krześle lub przyjmuje pozycję głową do dołu
TAK:
Uwielbia huśtanie się
na huśtawkach
TAK:
Uwielbia szybki ruch
TAK:
Wygląda na przerażone w
przestrzeni (nie huśta się itp.)
TAK:
Unika szybkiego ruchu
TAK:
Ma chorobę lokomocyjną
TAK:
Lubi ruch który sam
inicjuje nie lubi gdy ktoś nim porusz, huśta
TAK:
Nie lubi próbować
nowych zadań ruchowych
TAK:
Nie lubi wysokości, boi
się wspinać
TAK:
III. KOORDYNACJA
Ma problemy z
manipulacją (cięcie, rysowanie, zapinanie)
TAK:
Jest niezgrabne
ruchowo, często przewraca się
TAK:
Ma trudności z uczeniem
się nowych aktywności ruchowych
TAK:
Ma trudności z
różnicowaniem prawo – lewo (powyżej 7 r.ż)
TAK:
Nie trzyma kartki drugą
ręką gdy pisze lub rysuje
TAK:
Źle trzyma ołówek
TAK:
Brzydko pisze, nie
mieści się w liniach
TAK:
Nie potrafi wiązać
sznurowadeł, miał trudności z nauczeniem się
TAK:
Ma trudności z
posługiwaniem się sztućcami
TAK:
Ma trudności w łapaniu
i/lub kopaniu piłki
TAK:
IV. NAPIĘCIE MIĘŚNI
Wygląda na rozluźnione,
wiotkie
TAK:
Ma nieprawidłową
postawę gdy siedzi lub stoi
TAK:
Zbyt mocno ściska
przedmioty (np. ołówek)
TAK:
Zbyt lekko ściska
przedmioty (np. ołówek)
TAK:
Szybko się męczy
TAK:
Unika zabaw i gier
ruchowych
TAK:
Podpiera głowę podczas
rysowania, pisania
TAK:
Raczej prowadzi
siedzący tryb życia
TAK:
Jest niezgrabne ruchowo
TAK:
Ma trudności z
podnoszeniem cięższych przedmiotów
TAK:
V. SŁUCH
Jest zirytowane,
pobudzone lub zalęknione
w miejscach gdzie jest głośno
TAK:
Jest bardzo wrażliwe na
dźwięki
TAK:
Trudno mu skupić uwagę
w miejscu hałaśliwym
TAK:
Myli się wykonując
polecenia słowne
TAK:
Potrzebuje powtarzania
poleceń, wskazówek
TAK:
Myli podobne dźwiękowo
słowa
TAK:
Zatyka uszy na niektóre
dźwięki
TAK:
Lubi dziwne dźwięki,
lubi powtarzać pewne dźwięki
TAK:
Mruczy, śpiewa, mówi do
siebie podczas wykonywania zadania
TAK:
Unika zabawek, innych
przedmiotów wydających dźwięki
TAK:
VI. WZROK
Nadwrażliwe na światło;
woli światło rozproszone, półmrok
TAK:
Ma problemy z
różnicowaniem kształtów
TAK:
Krótki okres fiksacji
wzrokowej (skupienia wzroku na przedmiocie)
TAK:
Z trudnością śledzi
poruszający się przedmiot, gubi go
TAK:
Często mruga, ma ból
głowy, załzawione oczy po czytaniu
TAK:
Jest bardzo pobudzone
gdy ma do czynienia
z wieloma bodźcami wzrokowymi
TAK:
Odmawia zasłaniania
oczu, ograniczenia widzenia
TAK:
Odwraca litery, sylaby,
słowa
TAK:
Ma problemy z
przepisywaniem z tablicy, książki
TAK:
Mruży oczy podczas
słonecznego dnia
TAK:
VII. WĘCH
Nadwrażliwe na pewne
zapachy
TAK:
Ignoruje nawet ostre i
nieprzyjemne zapachy
TAK:
Ma trudności z
różnicowaniem zapachów
TAK:
Często zatyka nos
mówiąc, że „śmierdzi"
TAK:
Nie je pokarmów bez
wcześniejszego wąchania
TAK:
Nadwrażliwe na zapach
perfum, mydła, wody kolońskiej
TAK:
Lubi wąchać różne
rzeczy nie służące do jedzenia
TAK:
Lubi mocno doprawione
pokarmy
TAK:
Preferuje pokarmy o
łagodnym smaku
TAK:
Ma łatwy odruch
wymiotny na wiele zapachów
TAK:
VIII. UWAGA I
ZACHOWANIE
Jest nerwowe, pobudzone
TAK:
Jest impulsywne, wyrywa
się zanim zakończymy instrukcję
TAK:
Ma problemy z
organizacją zachowania, wykonywanych zadań
TAK:
Nie może dłużej skupić
się na zadaniu
TAK:
Bardzo lubi biegać,
skakać, jest ciągle w ruchu
TAK:
Szybko i łatwo
pobudzone przez dźwięki, światło itd
TAK:
Niespokojne wówczas gdy
trzeba być cicho i koncentrować się
TAK:
Łatwo przechodzi od
płaczu do śmiechu
TAK:
Szybko się rozprasza
TAK:
Lubi biegać
podskakiwać, być w ruchu
TAK:
SKALA
NORMA
RYZYKO
WYNIK:
DOTYK
0-2
3-10
RÓWNOWAGA I RUCH:
Podwrażliwość
0-2
3-7
RÓWNOWAGA I RUCH:
Nadwrażliwość
0
1-6
KOORDYNACJA
0-3
4-10
NAPIĘCIE MIĘŚNI
0-2
3-10
SŁUCH
0-2
3-10
WZROK
0-3
4-10
WĘCH
0-3
4-10
UWAGA I ZACHOWANIE
0-2
3-10